Wielu z nas lubi imprezy, zwłaszcza takie, podczas których można się zrelaksować, słuchając dobrej muzyki, biorąc udział w konkursach lub śmiejąc się podczas występów artystycznych. Takie wydarzenia, podobnie jak i te przyjmujące bardziej poważny ton to jednak spore wyzwanie dla organizatorów, którzy muszą zadbać o wiele aspektów, w tym o bezpieczeństwo. Tym bardziej że podlega ono konkretnym przepisom. W tym artykule wyjaśnimy, na czym polega bezpieczeństwo imprez masowych.
Czym jest impreza masowa?
O imprezie masowej mówimy najczęściej w odniesieniu do wydarzeń kulturalno-rozrywkowych na otwartym powietrzu podczas występów artystycznych.Jednak to nie są jedyne wydarzenia, które zaliczają się do tej kategorii. Chociaż każdą imprezę skierowaną do szerokiej publiczności możemy nazwać imprezą masową, to w odniesieniu do przepisów prawa tylko część imprez o charakterze artystyczno-rozrywkowym i sportowym podlega obowiązkowi organizacji zgodnie z Ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych.
Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych z dnia 20 marca 2009 r
W myśl definicji imprezy masowej według artykułu 3 Ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych z dnia 20 marca 2009 r mówimy, że imprezą masową jest impreza artystyczno-rozrywkowa oraz impreza sportowa (w tym mecz piłki nożnej), która odbywa się na stadionie, hali sportowej lub innym obiekcie wewnętrznym, lub zewnętrznym, który jest w stanie pomieścić:
- w obiektach wewnętrznych do minimum 500 osób i minimum 300 osób w przypadku imprez sportowych;
- w obiektach zewnętrznych do minimum 1000 osób.
Od każdej reguły istnieją jednak wyjątki. Tak jest i w tym przypadku, dlatego w dalszej części art. 3 tej Ustawy, czytamy, że imprezą masową nie nazwiemy imprez:
- organizowanych w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki lub w innych podobnych obiektach,
- organizowanych w szkołach i placówkach oświatowych przez zarządzających tymi szkołami i placówkami,
- organizowanych w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży,
- sportowych organizowanych dla sportowców niepełnosprawnych,
- sportu powszechnego o charakterze rekreacji ruchowej, ogólnodostępnym i nieodpłatnym, organizowanych na terenie otwartym,
- zamkniętych organizowanych przez pracodawców dla ich pracowników,
- o których mowa w art. 34 organizacja imprez przez ochotnicze straże pożarne ust. 2 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. poz. 2490).- jeżeli rodzaj imprezy odpowiada przeznaczeniu obiektu lub terenu, gdzie ma się ona odbyć; [...]
Kto odpowiada za bezpieczeństwo imprez masowych
Jak łatwo się domyślić, impreza masowa musi być zorganizowany w sposób profesjonalny i zgodny z Ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych. Z jej treści dowiadujemy się, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo podczas przeprowadzenia imprezy masowej spoczywa na organizatorze. To on powinien zapewnić wszelkie środki, dzięki którym impreza może przebiec bezpiecznie. Co więcej, organizator powinien wyznaczyć osobą odpowiedzialną za kierowanie zabezpieczeniami i kontakt ze służbami porządkowymi (kierownika ds. bezpieczeństwa), bo ich obecność w trakcie imprezy także może być konieczna.
W treści art. 6 Ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych organizator imprezy zapewnia:
- spełnienie wymogów określonych, w szczególności, w przepisach prawa budowlanego, w przepisach sanitarnych i przepisach dotyczących ochrony
- przeciwpożarowej;
- udział służb porządkowych, służb informacyjnych oraz kierującego tymi służbami kierownika do spraw bezpieczeństwa;
- pomoc medyczną;
- zaplecze higieniczno-sanitarne;
- wyznaczenie dróg ewakuacyjnych oraz dróg umożliwiających dojazd pojazdom służb ratowniczych i Policji;
- warunki do zorganizowania łączności pomiędzy podmiotami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy masowej;
- sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne do zabezpieczenia imprezy masowej w zakresie działań ratowniczo-gaśniczych;
- wydzielone pomieszczenia dla służb kierujących zabezpieczeniem imprezy masowej.
Jak możemy zatem przeczytać w artykule 6 Ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych na imprezie powinny pojawić się służby porządkowe i informacyjne, ale czym właściwie są te służby porządkowe?
Służby porządkowe i informacyjne na imprezie masowej
Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych z dnia 20 marca 2009 roku definiuje służby informacyjne jako osoby wyznaczone przez organizatora do komentowania i informowania o przebiegu imprezy oraz incydentach, z kolei służby porządkowe to:
"...osoby podlegające kierownikowi do spraw bezpieczeństwa, wyznaczone przez organizatora, wpisane na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, o której mowa w art. 26 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (...)".
Jak widzimy, obecność służb porządkowych, czyli pracowników ochrony fizycznej jest więc obowiązkowa. Ilu jednak pracowników powinno zabezpieczać imprezę masową?
Co do zasady, jeżeli impreza masowa nie ma charakteru podwyższonego ryzyka, na 300 osób powinno przypadać 10 osób ze służb porządkowych. Na każde kolejne 100 uczestników powinien przypadać kolejny członek. Służby porządkowe powinny stanowić „nie mniej niż 20% ogólnej liczby członków służb”.
Jeśli impreza masowa ma charakter podwyższonego ryzyka, na 200 uczestników powinno przypadać 15 osób ze służby oraz co najmniej 2 na każde kolejne 100 uczestników. Członkowie służby porządkowej powinni stanowić „nie mniej niż 50% ogólnej liczby członków służb”.
Dlaczego profesjonalna ochrona imprez masowych jest tak ważna?
Pomijając fakt, że na organizatorze spoczywa ustawowy obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom imprezy masowej i spełnienia wielu wspomnianych zasad, zapewnienie profesjonalnej ochrony jest niezbędne również z innych względów.
Im większy tłum, tym łatwiej o tragedię. Wyobraź sobie zamknięty klub, w którym na koncercie odbywającym się w zaciemnionym pomieszczeniu znajdują się osoby niepoddane kontroli osobistej przed wejściem. Być może nikt nie wykorzysta tego faktu, żeby zrobić coś złego. Ale wystarczy jeden uczestnik, który ze znanych tylko sobie powodów będzie miał przy sobie nóż, narkotyki czy szklaną butelkę. Istnieje mnóstwo przykładów potwierdzających, że brak profesjonalizmu w zapewnieniu ochrony podczas imprezy masowej pośrednio doprowadził do poważnych w skutkach zdarzeń – od pobić i kradzieży, po morderstwa i skutecznie przeprowadzone zamachy.
Wysoki poziom ochrony jest ważny, ponieważ:
- buduje dobry wizerunek organizatorów wśród uczestników, instytucji, sponsorów czy partnerów, ułatwiając przygotowanie kolejnych eventów,
- zwiększa poziom bezpieczeństwa, dzięki czemu wydarzenie, np. mecz piłkarski czy koncert, odbywa się bez zakłóceń.
Jak uzyskać zezwolenie na przeprowadzenie imprezy masowej?
Aby przeprowadzić imprezę masową, organizator musi w pierwszej kolejności zwrócić się z wnioskiem o zgodę na jej zorganizowanie do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, na którego terenie ma zostać zorganizowana impreza. Taki wniosek należy złożyć nie później niż na 30 dni przed planowanym rozpoczęciem imprezy, a to dopiero początek wszystkich czynności, które musi wykonać. Taki sam wniosek musi bowiem złożyć komendantowi miejskiemu Policji, komendantowi powiatowemu Państwowej Straży Pożarnej i dysponentowi zespołów ratownictwa medycznego.
Oprócz złożenia wniosku o zgodę na przeprowadzenie imprezy, organizator musi także otrzymać opinię od państwowego inspektora sanitarnego o przewidywanych zagrożeniach i ewentualnych zastrzeżeniach do obiektów, w którym planowana jest impreza. Następnie wyznacza on kierownika ds. bezpieczeństwa i przygotowuje plan bezpieczeństwa, który powinien uwzględniać szereg elementów, w tym m.in.:
- liczbę osób potrzebną do zabezpieczenia,
- sposób kontroli dostępu,
- maksymalną liczbę uczestników imprezy,
- sposób kontroli trzeźwości,
- plany ewakuacyjne,
- środki bezpieczeństwa,
- sposób nadzoru imprezy,
- regulamin imprezy.
W odniesieniu do sposobów nadzoru imprezy warto dodać, że w przypadku niektórych imprez masowych obowiązkowe utrwalania przebiegu imprezy za pomocą jest za pomocą urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk. Jak czytamy w art. 11 Ustawy o imprezach masowych, wojewoda w uzgodnieniu z komendantem wojewódzkim Policji i komendantem Państwowej Straży Pożarnej, sporządza listę obiektów, dla których taka rejestracja jest obowiązkowa. Ponadto przepisy dopuszczają używanie takich urządzeń także w przypadku imprez, których ten obowiązek nie dotyczy.
Jak zadbać o bezpieczeństwo w trakcie przeprowadzania imprez masowych?
Organizator imprezy masowej ma na głowie dziesiątki spraw do załatwienia. Im więcej obowiązków, tym łatwiej o nawet przypadkowe niedopatrzenie. Nie pozwól, żeby dotyczyło to tak ważnego aspektu, jakim jest bezpieczeństwo. Zadbaj o dobry kontakt ze służbami porządkowymi i zawczasu przygotuj się do spełnienia wszystkich ustawowych wymogów, m.in. w zakresie zaplecza higieniczno-sanitarnego czy wsparcia profesjonalnej opieki medycznej.
A co z pracownikami służb porządkowych, czyli ochroną? Wybierz Solid Group, czyli sprawdzonego partnera w Twojej okolicy. Działamy na rynku od 1991 roku, więc nasze doświadczenie jest duże. Masz pewność, że do Twoich potrzeb podchodzimy indywidualnie, zapewniając wszechstronne wsparcie. Od strony prawnej, a przede wszystkim praktycznej zabezpieczamy imprezy, oddelegowując do tego zadania wykwalifikowanych pracowników. Takich, którzy dokładnie sprawdzają uczestników wydarzenia, uważnie czuwają w jego trakcie, a w razie potrzeby skutecznie reagują, zapobiegając eskalacji przemocy czy innym, niepożądanym zdarzeniom. Dzięki bogatemu know-how Solid Group od lat wspiera organizatorów koncertów, meczów czy innych eventów traktowanych jako imprezy masowe.